2016. szeptember 7., szerda

Mit süssek? - almáspite

Mi mással is kezdhetném el az őszi szezont, az őszi sorozatom, mint gyerekkorom kedvenc süteményével, ami pedig nem más, mint anyukám felülmúlhatatlan, mindent/mindenkit lepipáló almás pitéjével. 
Kedvenc gyümölcsöm az alma. Nálunk a kertben volt valamikor (Once upon a time) 99 mesébe illő almafa. 3 sorban, soronként 33. Az első emlékeim közt még megvan mind a 99, de az élesebbek közt már csak a folyamatosan csökkenő. A legtöbbjük jonatán volt, azaz igazi, mesébe illő, fényesen pirosló fajtájú. Mikor már elkezdett pirosodni én már ropogtattam is, mert a legjobb mindig a frissen a fáról szedve. Ahogy érett, képes voltam naponta 8-10 db-ot is megenni. Minden fát jól ismertem, mindegyiket megmásztam, és a fák tetejéről figyeltem a munkásokat. A legfinomabb mégis a fán maradt egy-két darab volt, amibe beleharapva a cukor csíkok látszódtak és olyan édes volt a leve, mint a méz. Ezekből készült a legfinomabb sütemény. Anyukám minden héten sütött egy tepsivel, de szerintem ha minden nap süt is elfogyott volna. 
Ma már csak egyetlen egy kis öreg almafa áll a kertben, és idén annyi alma termett rajta, hogy egyetlen egy tepsivel tudtunk sütni belőle. Ezt én meg is örökítettem, és megosztom Veletek, hogy ha a piacon jártok, és találtok ilyen almát mindenképp kóstoljátok meg, és süssetek egy tökéletes almás pitét belőle. 

Hozzávalók a tésztához:
50 dkg liszt, 1 Ráma margarin, 1 egész tojás, és 3 sárgája, 1 ek. tejföl, 3 ek. tej, 10 dkg cukor, 1 kk. sütőpor, pici só. 

Elkészítés:
1,5 kg almát lereszelünk és megszórjuk 1-2 ek. fahéjjal. A jó érett almákra cukor se kell, de 1 ek-al megszórhatjuk. Jól átforgatjuk. 
A tésztához az alapanyagokat összegyúrjuk, olyan állagúra, hogy jól nyújtható legyen. Ha törik a tészta, akkor még száraz, egy kis tejjel vagy tejföllel lehet javítani. Ha pedig ragad, akkor pedig nedves és egy kis liszttel segíthetünk rajta. (Mindenre van megoldás, nem lehet elrontani!)

A tészta felét kinyújtjuk és egy sütőpapírral bélelt vagy kizsírozott 30X40-es tepsibe igazítjuk. A tepsiben levő tészta tetejét egy kis maréknyi búzadarával megszórjuk, hogy felszívja az almában levő maradék nedvességet. Az alma már ilyenkorra levet engedett, amit alaposan kifacsarunk belőle. (Nem szabad kidobni, mert mennyei 100%-os almalé, finom fahéjjal fűszerezve.) Eloszlatjuk a tepsiben, majd a tészta másik felét is rányújtjuk. Lekenjük tojás sárgájával és egy villával megszurkáljuk a tetejét. Ez azért fontos, hogy a gőz, a nedvesség távozni tudjon sülés közben. 
Előmelegített sütőben 180°C-on 25-30 perc alatt készre sütjük. 

+ tipp: ez a tészta egy univerzális recept. Tölthetünk bele lekvárt, túrót, mákot vagy meggyet is. 

Emlékszem egyszer elmentem osztálykirándulásra. Anya odarakott majdnem egy egész tepsi almáspitét és az egyik osztálytársamnak annyira ízlett, hogy nem is adott senkinek belőle, az összeset ő ette meg egyedül. :)
 Mindenképp próbáljátok ki!


Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése